Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh City

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Rachel

05 Juli 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve allemaal,

Gisteren ochtend hebben we een excursie gemaakt naar de Cu Chi tunnels. Een gigantisch ondergronds tunnelnetwerk van de Vietcong. Tijdens de Vietnamoorlog diende de tunnels als schuilplaats voor de Vietcong. Het tunnelstelsel met een netwerk van 250 km is uitgegroeid tot een ondergrondse stad in drie niveaus. We zien de loopgraven en de gang van de tunnels. Ook laten ze ons zien hoe ze de Amerikanen in de gaten konden houden door de kleine luikjes in de grond. We zien ook de vallen die ze opzetten om de Amerikanen te laten sneuvelen. We zien luchtkokers verborgen in een zelf gemaakte termietenberg en de rookafvoer van de keuken hoe die verborgen werd. We kunnen zelf ook een stukje door de tunnels lopen. Het is maar 40 meter wat we kunnen lopen dus veel korter dan toen bij de Vinh Moc tunnels. We kunnen ook niet langer en verder door de tunnels want de tunnels zijn bij binnenkomst al minder hoog en smal, maar na 40 meter worden ze alleen nog maar smaller. We lopen door de tunnel en verbazen ons er nogmaals over dat hier mensen geleefd hebben. Van 10.000 soldaten hebben het er 4.000 overleefd. De overige 6.000 is overleden tijdens de strijd maar ook door de benauwdheid in de tunnel en vanwege de malaria.

Na dit alles rijden we door naar Trang Bang. We bezoeken hier het restaurantje van de familie van Kim Phuc het meisje van de napalm. Het restaurant staat aan de weg waar Kim Phuc toen overheen liep en de foto werd gemaakt. Dit restaurantje is opgericht door de moeder van Kim. We lunchen hier en we krijgen een documentaire te zien waarin Kim ook zelf aan het woord is en haar verhaal doet. In het restaurant hangen foto's van Kim nu en de wereldberoemde foto.

Ook bezoeken we de Cao Dai tempel. Hier komen de geloofsovertuigingen van oa het Boedhisme, Christendom, Islam en Taoisme bijeen. We hebben het geluk dat er op het moment dat wij er waren er ook een dienst was.   De middag bezoeken we de Ben Thanh markt om wat kleine souvenirs te kopen en mensen te bekijken.   De avond bezoeken we met een klein groepje het rockcafe.

Vandaag zijn we in de ochtend met Arnoud naar distict 5 gegaan in Saigon. We lopen hier rond om zo eens te bekijken wat de mensen op straat hier allemaal doen en hoe ze zich zelf vermaken. We zien veel bedrijvigheid, ontzettend veel scooters, auto's die gewoon door het rood heen rijden en toeteren. Ook zien we veel eetkraampjes langs de kant van de weg met tafeltjes en stoeltjes maar we zien ook dat de mensen hun eten op de stoep of langs de kant van de weg uitstallen. We zien een markt waarbij het gangpad erg smal is en waarbij zowel groenten, fruit, kleding, levende vis en kip verkocht wordt. We zien tal van winkels aan ons voorbij gaan die eigenlijk allemaal hetzelfde verkopen. We bezoeken nog een klein kerkje en keren dan terug naar het hotel.

In de middag lopen we nog even een keer de markt op om nog wat kleinigheidjes te kopen.

Morgen bezoeken we de Mekong Delta en zullen we overnachten in Can Tho. Bij het verslag van 1,2,4 juli hebben we foto's geplaatst.

Liefs Rachel & Bianca

• 05 Juli 2015 - 19:13

Dimphenjac:

Indrukwekkend om te zien hoe die mensen in die tunnels moesten kruipen. Maar ter bescherming was het beter dan de schuttersputjes die ze hier gebruikte. Weer heel veel gezien en vooral die markten zijn toch wel heel bijzonder. Mooie foto's

• 05 Juli 2015 - 21:05

Danielle :

Wat een indrukwekkend wee! Lijkt me mooi om te zien.
    Veel plezier nog.

• 05 Juli 2015 - 22:13

Mieke:

Hoi.
    Tot wanneer duurt jullie mooie reis?
    Wat een pracht rondreis, met heel veel indrukken
    Fijne tijd nog x

• 06 Juli 2015 - 13:25

Marika:

Wat indrukwekkend is het weer. Geniet er nog een dag van en een goede reis terug.