Mui Ne - Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu Mui Ne - Ho Chi Minh City - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu

Mui Ne - Ho Chi Minh City

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Rachel

04 Juli 2015 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve allemaal,

Gisterenochtend zijn we om 8.00 uur vertrokken uit ons prachtig resort op weg naar Ho Chi Minh City. Het is bewolkt en de zon wil er niet doorheen komen. We maken onderweg fotostops bij een koffieplantage en ook bij een plantage met drakenvruchten. We lunchen bij een restaurant die nog maar tien weken open is en waarvan de eigenaar een Nederlander is. Hij is getrouwd met een Vietnamees en heeft een Nederlands restaurant geopend. Bij de Vietnamese is het ook ondertussen bekend en die gaan daar ook steeds vaker eten. We krijgen als eerste ieder twee bitterballen geserveerd en die smaken heerlijk. Daarna krijgen we ons hoofdgerecht en wij hebben kipchnitzel besteld met aardappelsalade en ook dit smaakt prima. De Nederlandse eigenaar blafte alleen zijn personeel af dus we waren blij dat we weer snel buiten stonden.

De middag hebben we een stadstour en als alle eerste bezoeken we het kruispunt waar Thich Quang Duc zich zelf in brand heeft gestoken. Hier hebben we het in een eerder verslag over gehad. Bij het kruispunt staat nu een mooi herdenkingsmonument met standbeeld van hem. Daarna rijden we door naar het oorlogsmuseum. Hier zien we behalve de voertuigen en de gevangenissen veel indrukwekkende foto's te hangen van de oorlog tussen America en Vietnam. We zien ook de wereldberoemde foto van Kim Phuc het negen jarig meisje die destijds getroffen werd door een Napalm ( brandbom ). Haar kleren zijn van haar lijf geblazen en je ziet haar naakt op de foto te staan met de vellen die aan haar lijf hangen vanwege de derdegraads brandwonden. Daarna rijden we door naar het herenigingspaleis. Op 30 April 1975 stormde een tank van het Noord Vietnamese leger door de hekken van het paleis. Soldaten gingen het paleis binnen en haalden de vlag van het Saigonregime van het dak en aresteerden president Duong van Minh. Deze gebeurtenis en de val van Saigon luidden het einde in van de Vietnamoorlog. Ook bezoeken we de kathedraal waar op dat moment ook een dienst bezig was en het prachtige postkantoor geheel nog in oude staat. Het postkantoor is sinds vorig jaar weer in zijn oorspronkelijke kleur terug gebracht namelijk geel. Toen Rachel in 2007 in Vietnam was had hij de kleur roze. Het postkantoor is nog steeds in gebruik met zijn vele balie's waar je de kaarten nog kunt laten afstempelen en oude telefooncellen die nog steeds werken. Via het operagebouw lopen we door de hoofdstraat genaamd Dhong Khoi naar het stadhuis. Het stadhuis is nog steeds in gebruik maar mogen we niet betreden.

's Avonds maken we een dinercruise die een beetje tegenvalt qua eten en qua uitzicht.

Liefs Bianca & Rachel

• 04 Juli 2015 - 20:36

Ad:

hola, een Nederlands restaurant met schnitzel en kartoffel salade, grappig. Jammer dat de diner cruise een beetje tegen viel, het klonk eigenlijk wel luxe. Van die oorlogs dingetje wordt je allemaal niet vrolijk, gelukkig nog genoeg leuke dagen voor de boeg, geniet ervan!

• 04 Juli 2015 - 22:45

Mieke:

Weer een mooi dagje geweest en Nederlandse kost erbij, jammer onvriendelijke eigenaar.
    Fijne vak. Nog groetjes

• 05 Juli 2015 - 09:22

Rita:

Jullie beleven opnieuw een fantastische reis en vanwege jullie uitvoerige beschrijving is het alsof ik zelf in Vietnam vertoef. Alles wat jullie zien over de oorlog is wel confronterend veronderstel ik. Maar wat het eten betreft zit alles blijkbaar goed. Nog een leuke vakantie !