Halong Bay - Vinh - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu Halong Bay - Vinh - Reisverslag uit Vinh, Vietnam van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu

Halong Bay - Vinh

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Rachel

22 Juni 2015 | Vietnam, Vinh

Lieve allemaal,   Vandaag vertrekken we rond half zeven op weg van Halong Bay richting Vinh. We zien langs de weg een begraafplaats waar we even een kijkje nemen en eenmaal terug in de bus verteld onze gids wat er gebeurd wanneer iemand hier overlijd. Wanneer iemand overleden is word deze persoon opgebaard voor zijn huis onder een open tent. Zijn mond word geopend met stokjes en bij rijke kom af worden er goudstukjes achter op de tong gelegd, bij arme kom af zout. Op zijn hoofd word een witte doek gewikkeld. Minstens drie dagen ligt de overleden persoon opgebaard maar het kan ook langer duren. Iedereen van de familie ook al wonen ze in het buitenland moet de overleden persoon nog gezien hebben. Tijdens de periode dat de persoon opgebaard is word er luide muziek gedraaid. Dit om de kwade geesten weg te houden. Ook is er 24 uur iemand bij de overleden persoon aanwezig. Op moment dat iemand overlijd is de naaste familie daarna ook in het wit gekleed. Met de monnik word er gezocht naar een geschikte begraafplaats. De laatste avond voordat de overleden persoon word begraven drinkt iedereen van de familie alcohol in bij zijn van de overleden persoon. Ze drinken zichzelf zat totdat ze niet meer kunnen. Op de dag dat de overleden persoon word begraven neemt iedereen die komt iets mee. Komt de overleden persoon uit een rijke familie dan neem je absoluut geen geld mee. Komt de overleden persoon uit een arme familie dan neem je geld mee. De goedkoopste kist kost 300 dollar. In een stoet word de overleden persoon onder begeleiding van muziek naar de begraafplaats gebracht. De familie loopt in witte kleren voorop achter de kist, daarna volgt de rest met een witte bloem in de hand. Er worden ook nep biljetten gestrooid. De dollarbiljetten die worden gestrooid om de duivel af te kopen en de dong om de geest van de overleden persoon te eren. Bij de begraafplaats aangekomen is het gat al gegraven en het muurtje waar later de afwerking op komt is gemetseld. De kist laten ze zakken in het gat en iedereen staat er in een kring omheen. Er word een kip losgelaten die drie keer om het gat moet lopen, de kip zorgt ervoor dat de geest van de overleden persoon beseft dat hij niet meer in het lichaam terug zal keren. Nog drie dagen na de begrafenis zal de familie in witte kleren lopen daarna 100 dagen in wat donkere kleding. Na drie dagen moet er ook een vlinder in het huis van de overleden persoon worden los gelaten want zo word de geest weer thuis gebracht. Het 1e jaar mag er niet getrouwd worden binnen de familie en de familie mag maar 100 dagen rouwen. De weduw vrouw mag pas na drie jaar opnieuw trouwen de weduw man al na 1 jaar. 1 x per jaar en dat dan alleen de eerste zeven jaar word het graf uitgebreid zuiver gemaakt, ook word er dan iedere dag een bezoek aan het graf gebracht.   Tijdens onze busrit naar Vinh toe komen we langs Ninh Binh, waar we met de sampan een mooie boottocht maken. We zitten met z'n tweetjes in het bootje en achter ons zit de vrouw die roeit. We hebben veel bewondering voor deze sterke vrouw die ons ruim anderhalf uur door het gebied vaart. We hebben geluk dat wij het eerste bootje zijn en daardoor zien we de natuur extra goed en kan Rachel goed filmen. We varen langs steile rotswanden en uiteindelijk door twee grotten heen. We dachten dat het wel mee viel met de vleermuizen totdat ze ineens begonnen te fladderen. Phoe dit vinden we beide wat minder maar na in een gedoken te zitten krijgen we de slappe lach. De grotten hier waren smal en klein. Eenmaal uit de grotten varen we op ons gemak terug en krijgen we onze lunch. Daarna vervolgen we onze route en we komen rond half acht ' s avonds aan in ons hotel. Morgen rijden we van Vinh naar Dong Hoi.

Liefs Bianca & Rachel

• 22 Juni 2015 - 18:04

Ad:

Dat was weer een hele ceremonie, o,o. En een mooie boottocht. Hier is t nu wat minder met t weer. Geniet er nog van!,
    groetjes Ad en Lies

• 22 Juni 2015 - 18:33

Marika:

Een heel verhaal. Dan gaat het er bij ons wel wat simpeler aan toe.
    Geniet er verder nog maar van.
    Groetjes vanuit het natte Nederland.

• 22 Juni 2015 - 21:59

Desiree:

Hey lieverds, wat een avontuur beleven jullie weer. Heel fijn om alles
    te lezen, leer ik ook weer wat van! Veel plezier nog samen en ik kijk weer uit naar
    het volgende verhaal.
    Liefs, Desiree xx

• 23 Juni 2015 - 15:35

Ester:

Ja hé ingedoken zitten door een paar vleermuizen ha,ha dat zou dus echt niets voor mijn zijn.
    xxx

• 24 Juni 2015 - 14:56

Werner:

Foto4:ik zie de kerstkaart al voor me :-)