De Ganges - Reisverslag uit Benares, India van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu De Ganges - Reisverslag uit Benares, India van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu

De Ganges

Door: Bianca en Rachel

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Rachel

24 Juni 2014 | India, Benares

Lieve allemaal,

We hebben bij de twee vorige verslagen nog foto's geplaatst ( Ad ook van de erotische tempel). Bij dit verslag zullen we ook foto's plaatsen alleen jullie moeten zelf maar bepalen of je ze wil zien. We hebben namelijk foto's van overleden mensen die op de brandstapel liggen.

Gisteren hebben we als eerste Sarnath bezocht. Hier zien we een tempel, een oude stupa en een museum, waar Boeddha zijn eerste preek hield. Het is aardig om te zien maar niet echt spectaculair.

S'middags brengen we door bij het hotel en rond half vier gaan we naar de Ganges. We rijden eerst een stukje met de bus en gaan dan verder op de riksja. Dit is erg spectculair, het verkeer raast langs je heen en we weten niet waar we moeten kijken. Overal winkeltjes, mensen die bedelen en dingen verkopen, dieren op de weg. Het laatste stukje lopen we naar de rivier waar we vervolgens op de boot stappen. We zien dat de mensen in de Ganges zich zelf en elkaar wassen en sommige mensen zwemmen. We varen naar de heilige crematieplaats aan de Ganges. Als mensen hier gecremeerd worden dan moet dit binnen 24 uur gebeuren. Soms mag een lichaam niet gecremeerd worden bv wanneer een vrouw tijdens de bevalling overlijd samen met haar kind of wanneer een kind nog geen twaalf jaar oud is. Iemand die nog niet de pubertijd bereikt heeft mag dus niet gecremeerd worden. Soms kiest iemand er bewust voor om niet gecremeerd te worden. Zij worden dan vast gebonden aan een steen en in het midden van een rivier gegooid. Tijdens de crematie word de dode in doeken gewikkeld en op een brancare van bamboe gelegd. Dan word hij naar de rivier gedragen waar hij eerst ondergedompeld word in het heilige water. Daarna word hij op de brandstapel gelegd en word het aangestoken. Dit gebeurd door de oudste zoon en als er die niet is dan door schoonzoon of buurman. Als het maar een man is want vrouwen mogen er niet bij aanwezig zijn omdat ze teveel huilen. Wij zien de verbranding van enkele meters afstand. Het is erg indrukwekkend om dit te mogen zien.

We gaan van de boot af en lopen door smalle straatjes bij de Ganges. Er ligt overal koeienpoep en allerlei rotzooi. Toch valt de stank mee. We lopen zo weer richting de rivier waar we getuigen zijn van de Aarti. Dit is een ritueel waarbij de rivier geëerd word. Daarna. Gaan we in het donker met de riksja weer terug naar ons hotel.

Vanmorgen bezoeken we opnieuw de Ganges, we lopen eerst door een sloppewijk waar we binnen een paar seconde omringd zijn door kinderen. We zien ook hoe een man kaal geschoren word, dit gebeurd op de tiende dag na een crematie en behoord tot het ritueel. We nemen de boot en varen langs alle 84 ghats. We zien hoe de bevolking zich wast, hoe ze hun kleren wassen maar ook zien we pelgrims die hier in de ochtend massaal toe komen om volgens een bp ritueel de Ganges te aanbidden. Ook zien we waterbuffels in de Ganges. We passeren ook de elecrtonische crematieplaats waaraan de voorkant ook lijkverbrandingen plaats vinden hier mogen vrouwen wel bij aanwezig zijn. We zien tijdens de tocht ook iets boven drijven gewikkeld in rode doeken, waarschijnlijk is dit het overschot van een baby of klein kind. Wanneer we uitstappen uit de boot ligt ernaast ons een overleden vrouw op leeftijd. Ze ligt in doeken gewikkeld met een steen ernaast. De wens van deze vrouw is om in de Ganges gegooid te worden. We zien hoe de mannen haar gezicht vrij maken en nog foto's maken en we zien ook de dochter met haar gezin erbij staan. Nadat de foto's gemaakt zijn word ze ondergedompeld in de rivier. Daarna word de steen op de boot gelegd en de vrouw word hierop vastgebonden. Daarna vaart de boot naar het midden van de rivier en zien we hoe ze overboord gekiepert word. Het is erg indrukwekkend en een raar gezicht. Wij mochten van de dochter foto's maken.

Na al deze indrukken brengen we de middag rustig door bij het hotel. Morgen vertrekken we al om 6.30 uur richting Nepal.

Liefs Bianca en Rachel

• 24 Juni 2014 - 19:51

Ad:

Dus in het midden van de Ganges droppen ze lijken met een steen, aan de kant staan ze zichzelf en elkaar te wassen en aan de oevers wordt de mensen openbaar verbrand, beetje luguber allemaal. Zal ook wel niet zo smakelijk ruiken? Hopelijk heeft die oude man zijn fles niet gevuld met het water uit de rivier.
    Maar allemaal wel indrukwekkend om eens te aanschouwen van dichtbij.
    Ik ga zo meteen is even naar die foto's van de erotische tempel zoeken, die was ik nog niet tegen gekomen ;)
    Veel plezier nog,

groetjes Ad en Lies

• 24 Juni 2014 - 19:59

Ad:

Druk tempeltje hoor, niet zo heel groot maar het is wel veel werk geweest om al die mensen uit te hakken.
    De suite zag er overigens ook picobello uit met een kingsize bed, wat wil je nog meer.