Bezoek aan dorpje Khajuraho en jeepsafari - Reisverslag uit Jaipur, India van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu Bezoek aan dorpje Khajuraho en jeepsafari - Reisverslag uit Jaipur, India van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu

Bezoek aan dorpje Khajuraho en jeepsafari

Door: Rachel en Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Rachel

21 Juni 2014 | India, Jaipur

Lieve allemaal,

Gisteren zijn we vertrokken uit het plaatsje Orcha. We rijden met de bus richting Khajuraho. Het is druk op de weg en vooral bij de spoorwegovergangen ontstaat er een dikke file. Het is niet zo dat de voertuigen netjes achter elkaar staan in twee banen totdat de slagboom omhoog gaat. Nee alles staat kris kras door elkaar en bijna tegen elkaar aan en niemand gunt elkaar een stukje ruimte. De slagboom gaat soms ook ruim 5 minuten voordat de trein komt al naar beneden met het gevolg dat lopende mensen en mensen op de fiets er gewoon nog onder door gaan. Hierdoor ontstaan de ongelukken. Vanwege de drukte en dat niemand elkaar de ruimte geeft kan het voorkomen dat je meer als 1 uur voor de slagboom stil staat. Onze reisleider gaat samen met wat andere het verkeer regelen in de hoop dat we niet te lang stil staan. Ondertussen geeft het ons de gelegenheid om de mensen te bewonderen die langs de kant staan en hun mango's  etc proberen te verkopen.

S'middags komen we aan in ons hotel en we zien dat het hotel erg mooi versierd is. Dit heeft twee redenen namelijk. Er vind die avond een bruiloft plaats uit een hoge kasten en de minister van landbouw brengt en bezoek en morgen de 1e president. Heel het personeel is dus in rep en roer. De minister word bezien als de beste van de slechte. We krijgen hier verder niks van mee omdat we zelf met een toektoek een plattelandsdorpje bezoeken. We hadden kunnen fietsen maar wij vinden het echt te warm om met 45 graden zelf te fietsen. We bezoeken een boerenfamilie midden op het land. Eenmaal in het dorpje worden we enthousiast begroet. Het is een rustig dorpje en de mensen waren niet op de hoogte van onze komst. Ze begroeten ons vriendelijk en spontaan maken ze muziek voor ons. Het dorpje bestaat uit 500 inwoners en het is vrij primitief.

S'avonds willen we het ook weleens meemaken hoe een bruiloft van een hogere kasten eraan toe gaat. We begrijpen dat dit een bruiloft is die ontstaan is uit liefde. Dit is zeer uitzonderlijk. Het bruidspaar heeft zelf voor elkaar gekozen en elkaar al eerder gezien. Ze komen uit dezelfde kasten maar mogen niet uit de zelfde wijk komen. De vrouw gaat ook altijd verhuizen en wonen in de wijk van haar man. De bruid van deze avond is 26 jaar en de bruidegom 40 jaar. Buiten bij het hotel is alles mooi versierd met een mooie boog en er liggen kussens op de grond. Er staat een stoet van vrouwen klaar met mooie olielampen op hun hoofd. De bruidegom word op zijn paard via een andere stoet onder begeleiding van vuurwerk en muziek naar de boog begeleid. Zodra hij hier aan komt neemt hij plaatst op de kussens en word door priester gezegend. Daarna begeleiden de mannen hem door de boog naar de vrouwen die op hem wachten. Ze zingen hem juigend toe. De vrouwen gaan naar het vrouwenverblijf waar de bruid op een bed ligt te wachten gesluierd. Wij mogen ook mee naar beneden maar naast de fotograven zie je hier geen mannen. Wel komt de bruidegom naar beneden. Hij buigt zich over het bed waar de bruid ligt en zwaait met zijn zwaard over de bruid. Ze komt omhoog gesluierd en gaat zitten. De bruidegom gaat naar buiten en gaat naar zijn troon. Wij mogen daarna de bruid zonder haar sluier zien en fotograferen. Vervolgens lopen we met alle vrouwen in een stoet naar de troon waar de bruidegom op haar wacht. Ze doen elkaar en slinger om gemaakt van bloemen en daarna volgen de felicitaties. Ondanks dat we al eerder een bruiloft hadden gezien was deze toch ook zeker de moeite waard en anders. Iedereen was erg mooi gekleed. Deze ceremonie vond trouwens pas plaatst om 24.00 en wij zijn gebleven tot 1.30.
Vanmorgen hebben we de erotische tempel Madhya Pradesh bezocht deze zijn gebouwd in de periode 950 tot 1050. Er zijn van de 80 tempels nu nog 22 tempels te bezichtigen in  redelijke staat. Aan de buitenkant van de tempels zien we zes blokken waarop erotische afbeeldingen te zien zijn. De tempels zitten vol bewerkingen en zien er erg mooi uit. Het is zo'n 40 graden en er staat een lekker windje.

Wanneer we s'middags terug keren bij het hotel staat er een en al bewaking met geweren, ook staat er de pers. De president in gearriveerd en niemand kan zo maar het terrein op. Wij eten samen even wat en als we dit gedaan hebben zien we dat het ineens erg druk is geworden in de lobby. Snel voegen we ons tussen de mensen en Rachel staat tussen de pers in. Ze kan zo goed foto's  maken van de president die na een korte uitleg aan de pers snel en goed bewaakt met veel ophef het terrein in zijn auto verlaat. We nemen daarna snel even een duik in het zwembad.   Rond vier uur vertrekken we met nog vier andere groepsgenoten in jeeps richting de Raneh waterval dit ligt in het Panna national parc. Deze waterval ligt nu bijna droog maar de tocht ernaar toe was al prachtig mooi. We rijden door kleine dorpjes en we zien zo het landschap wat wel wat droog is nu, aan ons voorbij gaan. Doordat de waterval droog is zien we de mooi rotsformatie. Deze is bruin rood en op sommige plekken kleurt hij groenig. Het is een erg mooi gezicht. De diepte in het totaal is 110 waarvan 50 meter onder water staat. We drinken er wat en maken daarna met de jeep nog een tocht door het park. We zien apen slingeren in de bomen, empala's, zwijnen, pauwen etc. Rond half zeven komen we aan bij ons hotel.   Morgen word een lange reisdag voor ons op weg naar Varanasi.

Liefs van Bianca en Rachel

• 21 Juni 2014 - 20:23

Ad:

Mooie dag weer met veel indrukken. Zo'n overgang kan dus dus aardig frustrerend zijn als je haast hebt.
    45gr. is echt warm, pfff. En weer een bruiloft, leuk hoor, ben al benieuwd naar de foto's, en ook naar die van de erotische tempel, haha. Mooie reis verder, geniet ervan!
    groetjes Ad en Lies

• 21 Juni 2014 - 20:29

Mieke:

Leuk om alles van zo nabij mee te maken. Zo zie je nog eens wat.
    Lijkt me super.
    Fijne tijd nog, om alles te mogen bewonderen
    Groetjes

• 22 Juni 2014 - 01:03

Renate:

Mooie verslagen hebben jullie weer geplaatst en de foto's zijn
    ook prachtig.
    Nog een hele fijne vakantie saampjes. Xxx