Bezoek aan de plantages - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu Bezoek aan de plantages - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Bianca & Rachel - WaarBenJij.nu

Bezoek aan de plantages

Door: BiancaenRachel

Blijf op de hoogte en volg Bianca & Rachel

17 Juni 2012 | Indonesië, Kalibaru

Gisteren zijn we vanuit Batu vertrokken met de bus naar Kalibaru. Je kunt merken dat de mensen hier armer zijn dan in west Java. Franky vertelt ook dat Java het meest welvarende eiland van Indonesie is maar hoe meer naar het oosten hoe minder ze te besteden hebben. Ook vertelt hij dat veel mensen uit de campong richting de stad verhuizen in de hoop daar geld te verdienen. Wanneer dit niet lukt keren ze niet terug omdat ze bang zijn gezichtsverlies te lijden. Onderweg kom en we langs een kanaal wat door de droogte vrij laag stond. We zien hier mensen hun kleren in wassen, zichzelf wassen maar we zien ook dat ze hun behoefte hier in doen. Dit masakt toch wel weer even een diepe indruk op ons. De rit verder is mooi en het landschap is erg groen. Wanneer we een tussenstop maken en geld pinnen zien we twee kindjes aan de kant van de weg enthousiast zwaaien. We geven ze kleine ballonnetjes die je maakt met lijm maar we weten zelf niet precies hoe het werkt. De kindjes zelf weten het wel en ze zijn blij met de ballonnetjes en ze geven ons handkusjes. Het laatste stuk van de rit gaan we door de bergen. Het tegemoetkomend verkeer zie je in de bochten niet aankomen. Bijna in iedere bocht zien we wel iemand staan van jong tot oud, die aanwijzingen geeft aan de chauffeur of er een tegenligger aan komt. Ze hopen zo aan hun geld te komen. Erg indrukwekkend. Na een rit van zes uur komen we aan in ons hotel in Kalibaru. Het zijn eigenlijk kleine huisjes die liggen in een mooi begroeide tuin. De huisjes zijn zeer eenvoudig en dit is even wennen na de luxe hotels.

Vanmorgen bezoeken we de plantages. We zien hier hoe er verschillende speerijen verbouwd worden. We lopen onder andere langs de cacaobomen, koffiebomen en kaneelbomen. Ook zien we hoe ze van rietsuiker een borstplaat maken. We lopen een klein stukje door de rijstvelden en worden daarna opgewacht door de kinderen die bij de plantage wonen en hier ook opgeleid worden. 60 procent van de kinderen die hier wonen zijn wees. Ze leren de planten soorten kennen en verbouwen en ze leren muziek en dans. De kinderen voeren een welkomsdans uit en we zien ze stralen. Ook wij genieten, het is erg leuk om de blije gezichtjes te zien. Daarna zien we hoe ze van een palmblad mooie versieringen vlechten voor in het haar of op de borst. Onder de groep worden er twee prachtige soort bloemstukken verloot en Rachel was de gelukkige. Samen met alle kindjes op de foto en dan worden we terug begeleid door de kinderen naar de bus.

Morgen vertrekken we vanuit Java naar Bali.Inderdaad heeft Bianca veel angsten overwonnen maar wat wil je ook met de steun van Rachel. Leuk om jullie reacties te lezen. We zullen op Bali proberen om nog wat foto's te plaatsen. Dit wilde hier helaas niet lukken.

Liefs Bianca en Rachel

• 17 Juni 2012 - 16:20

Ad:

Weer een interessant stukje van Java ontdekt, morgen dus met de bood naar Bali en dan gaat er weer een nieuwe wereld voor jullie open, spannend zeg. We gaan het weer lezen en zijn erg benieuwd, geniet ervan, groetjes Ad

• 17 Juni 2012 - 18:21

Liesbeth:

alweer een dag vol belevingen leuk om het allemaal te lezen goede reis naar bali groetjes liesbeth

• 18 Juni 2012 - 12:39

Marika:

Ik ben echt benieuwd naar de foto's.
    Jay heeft een leuke en droge dag gehad in Bobbejaanland.

• 18 Juni 2012 - 12:41

Kees:

leuk dat jullie het goed naar jullie zin hebben en dat jullie ervan genieten hier regent het en 20 graden kan niet wachten om de foto,s te zien veel plezier nog en geniet er nog van gr kees juanita en de kids